مقاله پایان نامه مورد نظر خود را در میان هزاران موضوع بیابید و دانلود کنید !

تعیین نقش تیپ های شخصیتی (ای-بی-سی-دی) در پیش بینی نارسایی شناختی افراد سیگاری

  • پس از پرداخت لينک دانلود نمايش داده مي شود و به ايميل شما ارسال مي گردد.
  • ايميل را بدون www وارد کنيد و در صورت نداشتن ايميل اين قسمت را خالي بگذاريد.
  • در صورت هر گونه مشگل در پروسه خريد ميتوانيد با پشتيباني تماس بگيريد.
  • براي پرداخت آنلاين بايد رمز دوم خود را از عابربانك دريافت كنيد.
  • قيمت :
    190,000 ریال
  • فرمت :
    PDF / WORD
خريد آنلاين

عنوان پروپوزال: تعیین نقش تیپ های شخصیتی (ای-بی-سی-دی) در پیش بینی نارسایی شناختی افراد سیگاری

قسمت هایی از پروپوزال:
بیان مسأله:
استعمال دخانیات از جمله مشکلات همه جانبه¬ی بشر متمدن امروز است و به عنوان یک گرفتاری جهانگیر و مهلک، تمامی ابعاد سلامتی ساکنان کره¬ی خاکی را کم و بیش به اشکال مختلف متأثر گردانیده است. شواهد پژوهشی نشان می¬دهد که مصرف سیگار علت بیماری¬های مختلف و تحمیل هزینه¬های جبران¬ناپذیر به جامعه نظیر مرگ و میرهای مرتبط با مصرف سیگار، کاهش طول عمر و هزینه¬های پزشکی است (شاورز ، لارنس ، فاگان و گیبسون ، ۲۰۱۶). به رغم كاهش مصرف مواد مجاز و غيرمجاز در سال¬هاي اخير، اعتياد به الكل و مواد مخدر و به ویژه سیگار کشیدن باز هم مشكلات جدي در زندگی افراد هستند. اين مواد به فرايندهاي شناختي آسيب مي¬رسانند، مشكلات رواني زيربناي اعتياد را تشديد مي¬كنند و خطر آسيب غيرعمدي و مرگ را افزايش مي¬دهند (کوهن ، فارلی و ماسون ، ۲۰۱۵).
نارسایی شناختی متأثر از مصرف سیگار در افراد و پیامدهای آن می¬باشد، اما باید توجه داشت که تمامی افراد مصرف کننده¬ی سیگار از عملکرد شناختی خود ناراضی نیستند و امورات زندگی را به خوبی اداره می¬نمایند، لذا نسبت دادن صرف علت نارسایی شناختی به مصرف سیگار و اثرات آن استنباط درستی نخواهد بود. در این میان تیپ¬های متفاوت شخصیتی نیز در افراد سیگاری ممکن است به مصرف سیگار روی بیاورند، اما همه¬ی آن¬ها دچار نارسایی در عملکردهای حوزه¬ی شناختی نشوند (قمری و رجبی، ۱۳۸۹).
تقسیم¬بندی تیپ¬های شخصیتی به چهار گروه A- B-C-D یکی از دقیق ترین تقسیم بندی¬ها در این زمینه است. افرادی که دارای تیپ شخصیتی A هستند، بسیار رقابت¬جو، کمال¬گرا و حساس نسبت به زمان هستند. بزرگترین مشکل افراد این گروه، داشتن استرس بیش از اندازه است. افراد دارای تيپ شخصيتي B بر عكس گروه قبل، بسيار آرام و خونسرد هستند. به ندرت مي¬توان افراد اين گروه را دچار استرس و نگراني كرد. گذر زمان براي آن¬ها اهميت چنداني ندارد. بيكار بودن و استراحت كردن براي آن¬ها خوشايند است. افراد گروه B نيز كمال¬گرا و به دنبال پيشرفت هستند، اما به اندازه¬ی گروه A رقابت¬جو نيستند. اغلب افراد اين گروه كارهاي خود را در آخرين لحظات انجام مي¬دهند. اما بالأخره آن كار را انجام مي¬دهند (خدیوی، زرگر و داودی، ۱۳۹۱).
……
مرور منابع:
پژوهش نعامی (۱۳۹۰) نشان داد که انواع نارسایی شناختی مانند نارسایی حافظه، حواسپرتی و اشتباه کردن رابطه¬ی مثبت و معناداری با استعداد خستگی شغلی علی¬الخصوص خرده¬مقیاس¬های پاسخ عاطفی، ادراک زمان و بی¬قراری (ویژگی خاص تیپ A) دارند. بنابراین می¬توان گفت که عواطف نامطبوع، احساس بی¬قراری و ملالت مربوط به خستگی شغلی با توانایی افراد در تمرکز و انجام دادن تکالیف روزمره تداخل پیدا می¬کند. به عقیده¬ی وی واکنش¬ها و پاسخ¬های عاطفی، یکی از ویژگی¬های استعداد خستگی در شغل است که می¬تواند در ایجاد نارسایی شناختی مؤثر واقع شود. عواطف منفی مانند افسردگی می¬توانند توانایی تمرکز و تفکر و عملکرد حافظه¬ی فعال را کاهش داده و سرعت ادراک روانی- حرکتی را کند کنند. در پژوهش انصاری و همکاران (۲۰۱۸) نتایج مبین آن بود که از بین تیپ¬های شخصیتی چهارگانه، تیپ¬های A و B به ترتیب مناسب ترین تیپ¬ها برای مدیریت و عملکرد بهتر در سازمان¬ها می¬باشند.
………..
فرضيه‏هاي تحقیق:

۱-¬ بین تیپ¬های شخصیتی (A-B-C-D) و نارسایی شناختی افراد سیگاری رابطه وجود دارد.
۱-۱- بین تیپ¬های شخصیتی (A-B-C-D) و لغزش یا خطاهای روزانه در ادراک افراد سیگاری رابطه وجود دارد.
۲-۱- بین تیپ¬های شخصیتی (A-B-C-D) و عملکرد حافظه¬ی افراد سیگاری رابطه وجود دارد.
۳-۱- بین تیپ¬های شخصیتی (A-B-C-D) و فعالیت¬های حرکتی افراد سیگاری رابطه وجود دارد.
۲-¬ تیپ¬های شخصیتی (A-B-C-D)، نارسایی شناختی را در افراد سیگاری پیش¬بینی می¬کند.
۱-۲- تیپ¬های شخصیتی (A-B-C-D)، لغزش یا خطاهای روزانه در ادراک را در افراد سیگاری پیش-بینی می¬کند.
۲-۲- تیپ¬های شخصیتی (A-B-C-D)، عملکرد حافظه¬ را در افراد سیگاری پیش¬بینی می¬کند.
۳-۲- تیپ¬های شخصیتی (A-B-C-D)، فعالیت¬های حرکتی را در افراد سیگاری پیش¬بینی می¬کند.
………….

2021-10-23
كد : 3958
وضعيت :‌موجود
دسته بندی :


تمامی حقوق برای سایت دانلود مقاله پایان نامه محفوظ می باشد .

© تمامی حقوق برای سایت آسان تز ( مقاله بیس پایان نامه - مقاله با ترجمه - پرسشنامه - پروپوزال آماده ) محفوظ می باشد .