مقاله پایان نامه مورد نظر خود را در میان هزاران موضوع بیابید و دانلود کنید !

فضای سبز، کارکردهای اجتماعی، فرهنگی فضای سبز شهری

  • پس از پرداخت لينک دانلود نمايش داده مي شود و به ايميل شما ارسال مي گردد.
  • ايميل را بدون www وارد کنيد و در صورت نداشتن ايميل اين قسمت را خالي بگذاريد.
  • در صورت هر گونه مشگل در پروسه خريد ميتوانيد با پشتيباني تماس بگيريد.
  • براي پرداخت آنلاين بايد رمز دوم خود را از عابربانك دريافت كنيد.
  • قيمت :
    190,000 ریال
  • فرمت :
    PDF / WORD
خريد آنلاين

متغیرها: فضای سبز، کارکردهای اجتماعی، فرهنگی فضای سبز شهری

توضیحات: ۳۵ صفحه فارسی (word)

با رفرنس دهی کامل فارسی و انگلیسی و پانویس ها مناسب برای پایان نامه

خلاصه ای از کار:

۲-۱- مقدمه

امروزه شهرنشینی ابعاد وسیعی پیدا کرده است و روز به روز بر جمعیت شهرها افزوده می‌شود. تا سال ۱۹۰۰ میلادی از هر هشت نفر یک نفر در مناطق شهری زندگی می‌کرد (گیلبرت و گاگلر[۱]، ۱۳۷۵). در سال ۲۰۱۶ جمعیت نواحی شهری از مرز ۵۰ درصد کل جمعیت جهان گذشته است. برآورد می‌شود سکونت گاههای شهری جهان تا سال ۲۰۳۰ ، ۳/۳ میلیلرد نفر را در خود جای دهند. از این میزان حدود ۹۰ درصد در مراکز شهری کشورهای در حال توسعه خواهند بود (شکویی، ۱۳۷۳). افزایش جمعیت……………….

 

۲-۲- تعریف و مفهوم فضای سبز و پارک شهری

«فضای سبز شهری» [۲] به مجموعه فضاهای باز و سبزی گفته می‌شود که در داخل محیط‌های شهری با اهداف مشخص، برنامه‌ریزی و عملکردهای معینی بر عهده آن نهاده شده است (مطلبی، ۱۳۸۳). «فضاهای سبز شهری بخشی از فضاهای وسیع یا محدود موجود در محدوده‌ی عملکردی شهر است که به منظور ایجاد تنوع و زیبایی، افزایش کیفیت زیستی، تأمین رفاه انسانی و ارائه خدمات ویژه به شهروندان انتخاب شده و با انواع پوشش‌های گیاهی بومی و غیر بومی، تحت نظارت و مدیریت انسان شهری قرار دارد (ضرابی و تبریزی، ۱۳۸۵). این فضاها………..

۲-۳- انواع فضاهای سبز شهری

فضاهای سبز در وهله نخست به فضاهای سبز و سطوح سبز، و در مرحله بعد به شهری و غیر شهری تقسیم می‌شوند.

تقسیم بندی فضاهای سبز بر مبنای نوع مالکیت عبارت است از:

  • فضاهای سبز عمومی؛ که واحد بازدهی اجتماعی می‌باشند و برای عموم مردم جهت گذران اوقات فراغت و تفریح قابل استفاده بوده و معمولاً پارک نامیده می‌شود.

……………..

۲-۳-۱- اهمیت فضای سبز

مطالعات نشان داده است که افزایش جمعیت و گسترش شهرنشینی موجب تبدیل فضاهای سبز شهری به سطوح بتنی خشن و نفوذناپذیر می‌شود؛ و این روند به ویژه در کشورهای در حال توسعه و جهان سوم نمودی جدی‌تر دارد (شای[۳]، ۲۰۱۷). از سوی دیگر توسعه بی رویه و ناپایدار شهری، باعث افزایش حاشیه نشینی، تخریب نواحی سبز شهری و بالا رفتن تقاضا برای زمین شهری می‌گردد. این امر خود زمینه ساز از بین رفتن فضاهای سبز درون شهری و اطراف شهرها و تغییر کاربری این گونه اراضی می‌شود. اهمیت فضاهای سبز در محیط شهری تا آن حد است که به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه یافتگی جوامع مطرح می‌باشد. (محرم نژاد و بهمن پور، ۱۳۸۸).

……………

 

۲-۳-۲- کاربردهای فضای سبز و پارک شهری

الف) کاربرد فضای سبز در معماری: از عناصر معماری است، باعث تقسیم فضا می‌شود. امکان ایجاد حفظ کنترل و ایجاد محوطه‌های خصوصی را فراهم می‌کند.

ب) کاربرد فضای سبز در مهندسی فضای شهری: کنترل و تثبیت خاک، کنترل صدا،‌پاکیزه سازی هوا، کنترل ترافیک و کنترل انعکاس نورهای مزاحم (سلطانی، ۱۳۸۶) از کاربردهای فضای سبز در زمینه مهندسی فضای شهر به شمار می‌رود.

………………

۲-۳-۳- فضای سبز و نقش آن در پایداری شهر

محیط زیست انسانی، مفهوم جامعی است از مجموع تأثیرات عوامل بیرونی و روابط متقابل آن ها که تعادل بیولوژیک را سبب می‌شوند. بنابراین چگونگی…………….

۲-۳-۴- فضای سبز و تأثیر آن بر کیفیت زندگی شهروندان

قرا گرفتن در فضای مدرن و افزایش جمعیت و رشد شهرنشینی، شهرها را به کانون تجمع‌های زیستی و فعالیت‌های مختلف و متنوع تبدیل کرده و آن‌ها را با کمبود فضاهای سبز عمومی روبرو نموده است. این در حالی است که با گذر از فضای مدرنیته و قرار گرفتن در جهان پست مدرن و به وجود آمدن حس نوستالژیک در این فضا، نیاز شهروندان را برای گذران اوقات فراغت افزایش داده و بازگشت به فضاهای سبز در شهرهای مدرن را باعث شده است که این خود آثار اجتماعی ، روانی و فرهنگی زیادی را بر شهرنشینان واقع در این فضا بر جای می‌گذارد. (ابراهیم زاده و عبادی، ۱۳۸۷).

…………………..

۲-۴- رویکرد جهانی درباره ساختار اجتماعی و روان شناختی فضاهای سبز شهری

در گذشته تصویری محدود از فضاهای باز و سبز وجود داشت؛ به طوری که این فضاها محدود به باریکه‌ای از آب، فواره، چند بوته گل و باغچه می‌شود (کریسپ [۴]، ۱۹۷۹). نداشتن چارچوب و رویکردی جامع در این خصوص باعث می‌شد که موضوع فضاهای باز و سبز شهری و تأثیرات آن‌ها بر ساز و کار آدمی به ندرت مورد توجه قرار بگیرد (امیر یار محمدی، ۱۳۷۸)………….

 

۲-۵- فضای سبز ، فرهنگ مردم و روابط اجتماعی

فضای سبز شهری از دیدگاه شهرسازی در برگیرنده بخشی از سیمای شهر است که از انواع پوشش گیاهی تشکیل شده و به عنوان یک عامل زنده و حیاتی در کنار کالبد بی جان شهری؛ ساخت موفولوژیک شهر را تعیین می‌کند و حقارت شهرها را به…………..

 

 

۲-۶- جنبه های زیباشناختی فضای سبز شهری

هم اکنون با تغییر سریع ابعاد کمی و کیفی زندگی شهری و به هم خوردن ساختار طبیعی و رشد نامتعادل شهرها، در کنار انواع آلاینده‌های زیست‌محیطی، پدیده آلودگی بصری نیز به ظهور رسیده که عوارض نامطلوب ولی پنهان آن ، روز به روز آشکارتر می‌شود. و یگانه راه چاره این است که با حفظ ارزش‌های کیفی و زیبا شناختی بتوان به پالایش آلودگی منظر شهر دست یافت (سایمون، ۱۳۸۲)…………….

 

 

 

 

 

 

 

[۱]– Gilbert and Gagler

[۲]– Urban green space

[۳]– Shi

[۴]– Crisp

2021-10-13
كد : 1416
وضعيت :‌موجود
دسته بندی :


تمامی حقوق برای سایت دانلود مقاله پایان نامه محفوظ می باشد .

© تمامی حقوق برای سایت آسان تز ( مقاله بیس پایان نامه - مقاله با ترجمه - پرسشنامه - پروپوزال آماده ) محفوظ می باشد .