مقاله پایان نامه مورد نظر خود را در میان هزاران موضوع بیابید و دانلود کنید !

: بررسی رابطه بین نوع ارتباطات سازمانی مدارس و تعهد سازمانی معلمان شهر خنج

  • پس از پرداخت لينک دانلود نمايش داده مي شود و به ايميل شما ارسال مي گردد.
  • ايميل را بدون www وارد کنيد و در صورت نداشتن ايميل اين قسمت را خالي بگذاريد.
  • در صورت هر گونه مشگل در پروسه خريد ميتوانيد با پشتيباني تماس بگيريد.
  • براي پرداخت آنلاين بايد رمز دوم خود را از عابربانك دريافت كنيد.
  • قيمت :
    190,000 ریال
  • فرمت :
    PDF / WORD
خريد آنلاين

دانلود پروپوزال آماده: بررسی رابطه بین نوع ارتباطات سازمانی مدارس و تعهد سازمانی معلمان شهر خنج

 دانلود نمونه فرم دانشگاهی پروپوزال پر شده در رشته های مختلف، تکمیل شده و آماده برای درس روش تحقیق و پایان نامه اصلی به صورت نیمه رایگان و با کیفیت بالا

علوم تربیتی و روانشناسی مدیریت آموزشی

قسمت هایی از پروپوزال:

۱- بیان مسأله:

بی تردید سازمانهای آموزشی یکی از مهمترین، مؤثرترین و گسترده ترین سازمانها هستند، که عهده دار تعلیم و تربیت رسمی افراد جامعه و همچنین تأمین کننده ی منابع انسانی دیگر سازمانها می باشند (زکی، ادیبی، و یزدخواستی، ۱۳۸۵). نهاد آموزش و پرورش نقشی اساسی در گردش امور جامعه و تداوم و بقای آن برعهده دارد (فرهادیان، ۱۳۸۲). ارتباطات سازمانی، نقطه اشتراک دو مفهوم پیچیده، یعنی سازمان و ارتباطات است؛ که برای هر دو مفهوم، تعاریف و رویکردهای مختلفی ارائه شده است. سازمان، به معنای گروهی از مردم است، که فعالیتهای خویش را جهت دستیابی به اهداف فردی و جمعی، هماهنگ نموده اند (بولارینوا و الورانفمی[۱]، ۲۰۱۸).

واژه ارتباطات[۲] از ریشه لاتينCommnuicare ، مشتق شده است كه به معناي سهیم شدن، مشارکت و یا عمومی کردن[۳] می باشد(پیتر[۴]، ۲۰۱۷؛ ویلیامز[۵]، ۱۹۸۵؛ ویکلی[۶]،۱۹۶۷؛ طبيبي،۱۳۸۱). تعاریف متعددی از ارتباطات ارائه شده است، که در مجموع می توان آنها را چنین جمع بندی نمود که ” ارتباطات عبارتست از فرایند تبادل پیام (علاقه بند،۱۳۸۶؛ ایسنبرگ، گودال و تِرسوِی[۷]، ۲۰۱۵؛ پورتر، ۱۹۷۹؛ منینگ، ۱۹۹۲؛ دوویتو، ۱۹۸۶)، و اطلاعات (دفلور، کِرنِی و پلاکس[۸]، ۱۹۹۳؛ لویس، ۱۹۷۵؛ وبستر،۲۰۱۷؛ آکسفورد،۲۰۱۷؛ علاقه بند، ۱۳۸۶؛ الوانی، ۱۳۸۵؛ فرهنگی ۱۳۸۵؛ رضائیان، ۱۳۸۹) از فرستنده به گیرنده به نحویکه پیام ارائه شده برای فرد قابل درک باشد و بتواند معنایی را از آن دریافت کند (کونتز[۹]،۲۰۱۷، رضائیان، ۱۳۸۹, علاقه بند، ۱۳۸۶).”

پیام و اطلاعات شامل معانی و مفاهیم (دفلور و همکاران،۱۹۹۳؛ پورتر؛۱۹۷۹ منینگ،۱۹۹۲؛ علاقه بند،۱۳۸۶؛ الوانی، ۱۳۸۵)، عقاید و افکار (بدلا[۱۰]، ۲۰۱۶؛ چاپل و رد[۱۱]،۱۹۹۷؛ نیومن و سامر[۱۲]، ۱۹۷۷؛ ردریکو[۱۳]،۲۰۱۷؛ لویس، ۱۹۷۵؛ بیرونو[۱۴]، ۱۹۸۷؛ علاقه بند،۱۳۸۶)، نگرشها (بیرونو، ۱۹۸۷؛ لویس، ۱۹۷۵؛ وبستر،۲۰۱۷)، و  احساسات (ردیکو، ۲۰۱۷؛ نیومن و سامر، ۱۹۷۷؛ بدلا،۲۰۱۶؛ بیرونو، ۱۹۸۷؛ پورتر،۱۹۷۹؛ منینگ،۱۹۹۲؛ الوانی،۱۹۸۵؛ برلسون، برنارد و استینر[۱۵]،۱۹۶۴) می باشد. به طور کلی،  عناصر مهم فرایند ارتباط شامل: فرستنده یا منبع ارتباط، پیام (موضوع ارتباط)، و گیرنده پیام می باشند (علاقه بند، ۱۳۸۶؛ الوانی، ۱۳۸۵؛ هوی و میسکل[۱۶]،۲۰۱۶)، و ابعاد ارتباطات سازمانی به سه گروه زیر تقسیم می شود:

  1. بعد ارتباطی که خود شامل چهار جزء مجاری ارتباطی، سبک های ارتباطی، مسیرهای ارتباطی، و محتوای ارتباطی می باشد.
  2. بعد انسانی که جنبه های انسانی را در بر می گیرد و ارتباطات میان افراد را تحت تأثیر قرار می دهد. این بعد شامل سه جزء  ویژگی های فردی افراد، ویژگی های اجتماعی افراد، و مهارتهای ارتباطی می باشد.
  3. بعد سازمانی که ساختار و محتوای سازمان را در بر می گیرد و ارتباطات سازمانی را تحت تأثیر قرار می دهد؛ شامل دو جزء ساختار سازمانی، و فرهنگ سازمانی می باشد (مزروعی، بازرگانی، غضنفری و فرهی پور، ۱۳۸۹).

ارتباطات را از جهات مختلفی مانند عکس العمل در محیط، جریان ارتباطات، میزان رسمیت، مجاری ارتباط، و الگوهای ارتباطی می توان طبقه بندی نمود. از نظر عکس العمل در محیط و یا ارائه بازخورد، ارتباطات، به انواع یک جانبه و دوجانبه تقسیم می گردد (رضائیان، ۱۳۸۹).

  • ارتباطات يك‌جانبه[۱۷] (یک طرفه): هر گاه واكنش گيرنده نسبت به پيام ابراز نشود، آن ارتباط را يك جانبه گويند. اين نوع فرآيند ارتباط، فاقد بازخورد مي‌باشد.
  • ارتباطات دوجانبه[۱۸]: چنانچه محيط به گونه‌اي باشد كه گيرنده عكس العمل‌ها و نظرهاي خود را درباره محتواي پيام به اطلاع فرستنده برساند و عملاً چنين كند، به اين نوع ارتباط، دوجانبه گويند (هوی و میسکل،۲۰۱۶؛ رضائیان، ۱۳۸۹؛ فولادگر، ۱۳۸۴).

از نظر جريان ارتباطات در سيستم نیز، ارتباطات سازماني شامل مواردی به شرح زیر است:

  • ارتباط عمودي[۱۹]: شامل ارتباط رو به پايين[۲۰] و ارتباط رو به بالا[۲۱] است.
  • ارتباط افقي[۲۲]: معمولا شبكه ارتباطي افقي داراي الگويي از جريان كارها در يك سازمان است كه بين اعضاي يك گروه، یک گروه و گروه‌هاي ديگر و بين اعضاي دواير مختلف برقرار مي‌شود.
  • ارتباط مورب[۲۳]: ارتباط مورب هنگامي صورت مي‌گيرد كه افراد در سطوح مختلف كه رابطه گزارش دهي مستقيم ندارند، با يكديگر ارتباط برقرار كنند(داوودآبادی، ۱۳۸۵؛ رحیمی، ۱۳۸۹؛ طبرستانی،۱۳۸۶).

از لحاظ میزان رسمیت نیز، فرایند ارتباطات را می‌توان به شرح زیر تقسیم‌بندی نمود:

  1. ارتباطات رسمی[۲۴]؛ این نوع ارتباطات، به‌طور رسمی به‌وسیله مدیران و دیگر افراد ذی‌نفع طراحی و اجرا می‌شوند و در نمودار سازمان نمود می یابند.
  2. ارتباطات غیررسمی[۲۵]؛ این ارتباطات، در سازمان‌ها به انگیزه‌های مختلفی نظیر ارضای نیازهای شخصی مانند نیاز به رابطه با دیگران، رفع یكنواختی كار، و كسب اطلاعات مرتبط با كار، مورد استفاده قرار می‌گیرند (فرهنگی، ۱۳۷۸؛ هوی و میسکل، ۲۰۱۶؛ دوبرین[۲۶]، ۱۳۸۷؛ نظری، ۱۳۸۶).

تقسیم بندی دیگری، مجاری ارتباطی را شامل مجاری کلامی[۲۷] و غیرکلامی[۲۸] می داند. کانالهای شفاهی[۲۹] و غیرشفاهی[۳۰] در زمره مجاری کلامی هستند. ارتباطات غیرکلامی دربرگیرنده حرکات اعضا و اندام بدن است و شامل آهنگ و تن صدا، حالت یا طرز ایستادن، حالت چهره، استفاده از زمان، ظاهر فردی، اشاره های چشم و فاصله بین گیرنده و شنونده می شود (رابینز، ۲۰۱۸؛ هوی و میسکل؛ ۲۰۱۶؛ دوبرین، ۱۳۸۷).

برکو، ولوین و ولوین[۳۱] (۲۰۱۵)، الگوهای ارتباطی را شامل الگوهای خطی[۳۲]، تعاملی[۳۳]، و تبادلی[۳۴] (چندسویه) می دانند. در الگوی خطی، پیام پس از رمزگذاری توسط فرستنده، به گیرنده انتقال می یابد و بعد از دریافت، توسط گیرنده، رمزگشایی می گردد. در الگوی تعاملی، گیرنده پس از دریافت و رمزگشایی پیام، بازخورد را تبدیل به رمز کرده و آن را به فرستنده انتقال می دهد. بنابراین، فرایندی دوسویه ایجاد می شود. طبق الگوی تبادلی، ارتباطات تبادلی است که منبع و دریافت کننده پیام در سراسر آن، نقش هایی قابل مبادله ایجاد می کنند. به رمز درآوردن و رمزگشایی، توسط طرفین، فوراً و در یک زمان صورت می گیرد (برکو، ولوین و ولوین، ۲۰۱۵).

تعهد سازمانی[۳۵]، متغیر دیگر مورد بررسی این پژوهش است. این متغیر، به ویژه از نظر مدیران سازمان در جهت دستیابی به موفقیت سازمانی، مقوله بسیار مهمی می باشد. شهید مطهری معتقد است که:” تعهد به معنی پایبندی به اصول و فلسفه یا قراردادهایی است که انسان به آنها معتقد بوده و پایدار به آنها  می باشد” (مطهری، ۱۳۶۸). تعهد سازمانی نیز مانند مفاهیم دیگر رفتار سازمانی به شیوه های متفاوتی تعریف شده است. معمولی ترین شیوه برخورد با مفهوم تعهد سازمانی این است که آن را نوعی وابستگی عاطفی به اهداف و ارزشهای سازمان، به خاطر خود سازمان و نه ارزشهای ابزاری آن (بوکانان[۳۶]،۱۹۷۴؛ اورایلی و چارتمن[۳۷]، ۱۹۸۶؛ ساروقی، ۱۳۷۵؛ رنجبریان، ۱۳۷۶؛ اسماعیلی، ۱۳۸۱) می دانند؛ به گونه ای که فرد، هویت خویش را با سازمان تعریف می کند (پورتر، استیرز، مودی و بولیان[۳۸]، ۱۹۷۴؛ استرون، ۱۳۷۶؛ ساروقی،۱۳۷۵؛ ویلیامز و اندرسون[۳۹]،  ۱۹۹۱؛رابینز، ۲۰۱۸؛ سامرز[۴۰]، ۱۹۹۵؛ شلدون[۴۱]، ۱۹۷۱) و در تصمیمات و فعالیتهای آن مشارکت  می نماید(پورتر و همکاران، ۱۹۷۴؛ ساروقی، ۱۳۷۵، مقیمی، ۱۳۸۵؛ لوتانز و شاوه[۴۲]، ۱۹۸۵؛ سالانسیک[۴۳]، ۱۹۷۷؛ ویلیامز و اندرسون،۱۹۹۱).

تعهد سازمانی، فرایندی مستمر (نورسکرافت و نیل[۴۴]، ۱۹۹۶؛ مقیمی، ۱۳۸۵) است، که از طریق آن افراد، اهداف و ارزشهای سازمان را پذیرفته (استیرز، مودی و پرتر[۴۵]، ۱۹۷۴؛ لوتانز و شاوه، ۱۹۹۲)، تمایلی قوی به عضویت و ماندن در سازمان دارند (لوتانز و شاوه، ۱۹۹۲؛کاچ و استیرز[۴۶]، ۱۹۷۸؛ آلن و می یر، ۱۹۹۰؛ رابینز، ۲۰۱۸)، و در راستای تحقق اهداف سازمانی، تمام تلاش خویش را به کار می گیرند (رابینز، ۲۰۱۸؛ لوتانز و شاوه، ۱۹۹۲؛ سامرز، ۱۹۹۵).

به طور کلی تعهد سازمانی در قالب سه اصل زیر، قابل تعریف می باشد:

  • اعتقاد راسخ به اهداف و ارزشهای سازمان و پذیرش آنها
  • تمایل به اعمال تلاش فوق العاده برای تحقق اهداف
  • تمایل شدید به حفظ عضویت خویش در سازمان( پورتر و همکاران،۱۹۷۴؛ لوتانز و شاوه، ۱۹۹۲؛ مودی، پرتر و استیرز[۴۷]، ۱۹۸۲).

سه مقوله مذکور می توانند ملاک اندازه گیری تعهد سازمانی، قرار گیرند (پورتر و همکاران، ۱۹۷۴). صاحب نظران نیز پس از بحث زیاد درباره مفهوم سازی تعهد سازمانی، به این نتیجه رسیده اند که در حال حاضر، هیچ گونه اجماعی درمورد تعداد ابعاد تعهد سازمانی و چگونگی تأثیر آنها بر رفتار وجود ندارد (بِرِت[۴۸]، کُرن، و سِلکام، ۱۹۹۵). رویکرد نوین به تعهد سازمانی، رویکردی چند بعدی است. یکی از مدلهای چند بعدی که پذیرشی عام یافته و طی سالیان گذشته، مورد استفاده قرار گرفته، مدل سه بعدی می یر و آلن (۱۹۹۱) است (کوهن[۴۹]، ۲۰۱۵) که دارای ابعادی به شرح زیر است:

تعهد عاطفی[۵۰]، که به وابستگی احساسی فرد به سازمان اشاره

 

……………………………

 

۲- اهمیت و ضرورت تحقیق:

 

 

……………………………

 

۳- پیشینه تحقیق:

 

 

……………………………

 

۴- اهداف تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۵- فرضيه ‏هاي تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۶- مدل تحقیق

…………………………

……………………………..

۷- سوالات تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۸- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):

…………………………………….

…………………………………..

۹- بیان جنبه نوآوری تحقیق:

………………………….

…………………………….

۱۰- روش شناسی تحقیق:

الف: شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):

………………………….

…………………………….

ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:

…………………………………….

…………………………………..

ج – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :

…………………………………….

…………………………………..

د – جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):

…………………………………….

…………………………………..

ر- روش نمونه گیری و حجم نمونه:

…………………………………….

…………………………………..

ز- ابزار تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

هـ – روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها:

…………………………………….

…………………………………..

منابع :

…………………………………….

…………………………………..

https://12lai.com/: https://12lai.com/

دانلود نمونه پروپوزال تکمیل شده، پروژه پر شده، طرح پیشنهادیه آماده

 

[۱] -Bolarinwa & Olorunfemi

[۲] -Commnuication

[۳] -To make Commom

[۴] -Peter

[۵] -Williams

[۶] -Weekley

[۷] -Eisenberg,Goodall & Tretheway

[۸] – Defleur, Kearney, & Plax

[۹] -Koontz

[۱۰] -Bodla

[۱۱] -Chappel and Read

[۱۲] -Newman, and Summer

[۱۳] -Rodriques

[۱۴] -Birrvenu

[۱۵] -Berelson, Bernard and Steiner

[۱۶] -Hoy & Miskel

[۱۷] -One-way communication

[۱۸] -Two-way communication

[۱۹] -Vertical communication

[۲۰] -Down ward communication

[۲۱] -Up ward communication

[۲۲] -Horizontal communication

[۲۳] -Diagonal communication

[۲۴] -Formal communication

[۲۵] -Informal communication

[۲۶] -Dubrin

[۲۷] -Verbal communication

[۲۸] -Nonverbal communication

[۲۹] -Oral

[۳۰] -Non oral

[۳۱] -Berko, Wolvin & Wolvin

[۳۲] -Linear model

[۳۳] -Interactional

[۳۴] -Transactional

[۳۵] -Organizational commitment

[۳۶] -Buchanan

[۳۷] -O’Reily, & Chartmen

[۳۸] -Porter, Steers , Mowday & Boulian

[۳۹] -Williams, & Anderson

[۴۰] -Somers

[۴۱] -Sheldon

[۴۲] -Luthans & Shaveh

[۴۳] -Solalanscik & Fefer

[۴۴] -Northcraft & Neale

[۴۵] -Steers, Mowday & Porter

[۴۶] -Koch & Steers

[۴۷] -Mowday,  Porter & Steers

[۴۸] -Brett, Corn & Slecum

[۴۹] -Cohen

[۵۰] -Affective commitment

2023-11-04
كد : 7354
وضعيت :‌موجود
دسته بندی :


تمامی حقوق برای سایت دانلود مقاله پایان نامه محفوظ می باشد .

© تمامی حقوق برای سایت آسان تز ( مقاله بیس پایان نامه - مقاله با ترجمه - پرسشنامه - پروپوزال آماده ) محفوظ می باشد .