مقاله پایان نامه مورد نظر خود را در میان هزاران موضوع بیابید و دانلود کنید !

بررسی اثر برداشت علوفه در دو مرحله از رشد رویشی بر عملکرد دانه و علوفه رقم جو

  • پس از پرداخت لينک دانلود نمايش داده مي شود و به ايميل شما ارسال مي گردد.
  • ايميل را بدون www وارد کنيد و در صورت نداشتن ايميل اين قسمت را خالي بگذاريد.
  • در صورت هر گونه مشگل در پروسه خريد ميتوانيد با پشتيباني تماس بگيريد.
  • براي پرداخت آنلاين بايد رمز دوم خود را از عابربانك دريافت كنيد.
  • قيمت :
    190,000 ریال
  • فرمت :
    PDF / WORD
خريد آنلاين

دانلود پروپوزال تکمیل شده و پر شده کشاورزی باغبانی و زراعت: بررسی اثر برداشت علوفه در دو مرحله از رشد رویشی بر عملکرد دانه و علوفه رقم جو نمونه فرم تکمیل شده و پر شده کارشناسی ارشد و دکتری و پروپوزال رشته های مختلف آماده برای درس روش تحقیق مدیریت، حسابداری، روانشناسی، معماری، عمران، تربیت بدنی، کارآفرینی، پزشکی، علوم سیاسی، شیمی، فیزیک و سایر رشته های دانشگاهی

قسمت هایی از پروپوزال:

۱- بیان مسأله:

نقش گیاهان علوفه­ای در تعلیف دام و در نتیجه تامین نیاز انسان به فراورده­های دامی از اهمیت غیرقابل انکاری برخوردار است. با این وجود متاسفانه در کشور ما به تولید و مدیریت گیاهان علوفه­ای در مقایسه با سایر محصولات زراعی کمتر توجه شده است. به این ترتیب از یک سو عدم توجه لازم به افزایش کمی و کیفی علوفه موجب کمبود گوشت و مواد لبنی و کاهش کیفیت آنها و از سوی دیگر چرای بیش از حد دام­ها و فشار به مراتع منجر به نابودی بخش عظیمی از پوشش گیاهی موجود و در نتیجه فرسایش خاك شده است (راعی و همکاران، ۱۳۸۲).

مراتع ایران در حدود ۹۰ میلیون هکتار برآورد شده که تقریبا ۱۰ میلیون تن علوفه در سال تولید       می­کنند. این مقدار علوفه تنها تامین کننده نیاز غذایی ۱۶ میلیون واحد دامی بوده است و این در شرایطی است که ۵۶ میلیون واحد دامی به علوفه این مراتع متکی هستند (لک و همکاران، ۱۳۸۸)، بنابراین مراتع کشور با تحمل بیش از ۵/۳ برابر ظرفیت خود بویژه مراتع میان­بند و قشلاقی سیر قهقرایی در پیش گرفته و در نتیجه رو به زوال رفته­است (ذاکرنژاد، ۱۳۸۸). با وجود تنوع زیاد گیاهان علوفه­ای و همچنین سهم قابل توجه یونجه، تامین بخشی از نیاز غذایی دام­ها از راه چرای زراعت­های پاییزه غلات از اهمیت زیادی برخوردار است (علیزاده و همکاران، ۱۳۶۶). تامین علوفه از این راه با توجه به زمان استفاده از آن در کمبود پروتئین مورد نیاز و همچنین حفظ مراتع کشور دارای نقش قابل ملاحظه­ای است. با توجه به اینکه هر ساله حدود ۱۰ میلیون واحد دامی ثابت و متحرک در طول زمستان در استان خوزستان حضور داشته و به چرا می­پردازند. کمبود علوفه در این فصل شدید بوده و کاشت غلات از جمله جو به صورت دومنظوره (برداشت علوفه و دانه) می­تواند یکی از راه­های اساسی تامین علوفه مورد نیاز دام­ها باشد (لک و همکاران، ۱۳۸۳).

چراي طبيعي گوسفندان، درون مزرعه و يا برداشت علوفه سبز غلات با دست و يا ماشين در بسياري از مناطق دنيا از جمله در بسياري از ايالت­های آمريكا، كشورهاي غرب آسيا، استراليا، نيوزلند، انگلستان و در اكثر استان­هاي ايران متداول است. علوفه سبز غلات كه به قصيل معروف است، از نظر داشتن مواد خشبي كم، قابليت هضم مناسب، پروتئين خام زياد و بالاخره خوش خوراكي حائز اهميت است (لباسچی، ۱۳۷۱). همچنین، غلات يك ساله به دليل داشتن خصوصياتي از قبيل: سهولت كاشت، ارزاني بذر، داشتن گونه­هاي مختلف با قابليت تطابق در شرايط مختلف محيطي، امكان كشت آن­ها در پاييز و چرا يا برداشت علوفه سبز در طول پاييز، اواخر زمستان و اوايل بهار (كه كمبود علوفه مشهود است) گاهي بيشتر از ساير گياهان علوفه­اي به منظور تغذيه دام كشت مي­گردند (اندرسون[۱]، ۱۹۸۵). علاوه بر این، با توجه به ارزش غذایی دانه غلات، مدیریت در زمان مناسب برای برداشت علوفه سبز غلات، به ویژه جو، یکی از عوامل تعیین کننده مقدار عملکرد دانه در کشت دومنظوره است. بررسی اثر چرا و برداشت علوفه بر عملکرد دانه و دیگر اجزای عملکرد غلات بیانگر این است که میزان عملکرد دانه پس از برداشت علوفه و یا چرانیدن، در حد گسترده­ای متغیر بوده­ است. بیشتر پژوهش­ها نشان می­دهد که چنین نتایج گوناگونی ناشی از شرایط آب و هوایی مختلف، رقم، عملیات زراعی و مدیریت برداشت علوفه می­باشد (فتحی و همکاران، ۱۳۸۰).

استفاده از علوفه­ی سبز غلات به منظور تغذیه­ی دام­ها از قدیم در ایران مرسوم بوده­است. برداشت علوفه سبز غلات پیش از مرحله ساقه رفتن، به گونه­اي که عملکرد دانه کاهشی پیدا نکند و یا کاهش حاصله بواسطه ارزش علوفه تولیدي جبران گردد، تحت عنوان کشت دومنظوره شناخته شده است. با توجه به اینکه این روش باعث حفظ مراتع در زمان بسیار حساس یعنی ابتداي فصل رشد می­شود و جایگزین علوفه مناسبی براي دام­هایی است که در جنگل­ها چرا می­کنند، به حفظ جنگل­ها و مراتع کمک شایانی نموده و کاملا در راستاي اهداف توسعه پایدار منابع طبیعی و کشاورزي است (هاشمی دزفولی و همکاران، ۱۳۷۲).

کریستیانسن[۲] و همكاران (۱۹۹۸) گزارش نمودند در صورتی که چرای دام به صورت ملايم، لگدكوبي دام كمتر، عمل خوابيدگي در گياهان بدون برش يا چرا رخ نداده و شرايط آب و هوايي در هنگام چرا در حد متعادل باشد، چرای گندم زمستانه می­تواند مفید باشد.

کشت دو منظوره غلاتی مانند جو، یولاف، چاودار و گندم جهت رفع مشکل کمبود علوفه و کاهش تخریب مراتع بر اثر فشار شدید دام از ارزش بالایی برخوردار است. یکی از اهداف کشت دو منظوره علاوه بر تامین علوفه سبز با کیفیت عالی مورد نیاز دام­ها، دستیابی به عملکرد مناسب دانه پس از برداشت علوفه یا چرای محصول توسط دام است. درکشت دو منظوره عوامل متعددی بر افزایش و کاهش عملکرد دانه موثر می­باشند که از این عوامل می­توان به ارقام، زمان کاشت، خصوصیات گیاهی، تیپ رشد، شدت و زمان برداشت علوفه، حاصلخیزی و رطوبت خاك اشاره کرد (همت­زاده و همکاران، ۱۳۸۲). بنابراین رعایت اصول فنی زراعی نظیر تراکم کاشت، تاریخ کاشت، تاریخ برداشت علوفه، طول دوره برداشت، ارتفاع و دفعات برداشت و نیز رقم مناسب براي کاشت از عوامل مهمی است که در کارایی کشت دومنظوره تاثیر بسزایی دارد (دای[۳] و همکاران، ۱۹۶۸).

تراکم بهینه عبارت است از تعداد بوته در واحد سطح که بیش از آن در بین گیاهان مجاور تداخل ایجاد می­شود. تراکم از طریق اثر بر اجزا عملکرد، تولید دانه را تحت تاثیر قرار می­دهد (قبادی و همکاران، ۱۳۷۷). از جمله مهمترین عوامل به­زراعی، به کارگیری تراکم مطلوب با توزیع یکنواخت بوته­ها است، به طوری که اگر اثر تمام شرایط لازم از جمله رقم مناسب، کود و غیره فراهم شود ولی تراکم و توزیع یکنواخت بوته­ها در هر رقم مناسب نباشد، حداکثر محصول در واحد سطح به­دست نخواهد آمد (شاکری و همکاران، ۱۳۸۷). ميزان بذر جهت كاشت جو به رقم، حاصلخيزي خاك، رطوبت قابل دسترس در خاك، روش كشت، شرايط بستر بذر و غیره بستگي دارد (خواجه پور، ۱۹۹۸). تراكم­های مختلف گياهي در واحد سطح از طريق رقابت و       سايه­اندازي موجب تضعيف و كاهش رشد گياهان رقيب (علف هاي هرز) مي­گردند (استرسكف،١٣٧۵ ؛ نورمحمدي و همكاران، ۱۳۷۶). در انتخاب تراكم بوته براي يك گياه زراعي بايد از كاربرد ناموثر سطوح پايين تراكم و ايجاد رقابت بيش از حد در سطوح بالاي تراكم خودداري شود .(راسموسون[۴]، ۱۹۸۵) دستيابي به تراكم مطلوب بوته، ضمن حفظ عملكرد در سطح بالا، به عنوان يك روش كنترل زراعي علف­هاي هرز، در كاهش مصرف علف­كش مي­تواند مورد توجه باشد. حداکثر عملکرد در واحد سطح هنگامی حاصل می­شود که رقابت درون­بوته­ای و بین­بوته­ای به حداقل رسیده و گیاه بتواند از عوامل رشد، حداکثر استفاده را بنماید (خواجه­پور، ۱۳۸۳).

با توجه به نیاز روز افزون کشور به تامین غذا و تولید فرآورده­های دامی باید مطالعات بیشتری بر روی گیاهان علوفه­ای با عملکرد بالا، کیفیت مطلوب و نیاز آبی کم انجام شود و استفاده از آنها در تغذیه دام مورد بررسی و ارزیابی بیشتر قرار گیرد. تهیه علوفه در استان خوزستان نیز به دلیل کمبود آن و تعداد دام موجود و دیگر مزیت­های نسبی استان در بخش دامپروری از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. از این رو، این مطالعه با هدف بررسی اثر تراکم کاشت و زمان برداشت علوفه بر عملکرد علوفه و دانه در کشت دومنظوره جو انجام شده است.

 

……………………………

 

۲- اهمیت و ضرورت تحقیق:

……………………………

 

۳- پیشینه تحقیق:

……………………………

 

۴- اهداف تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۵- فرضيه ‏هاي تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۶- مدل تحقیق

…………………………

……………………………..

۷- سوالات تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۸- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):

…………………………………….

…………………………………..

۹- بیان جنبه نوآوری تحقیق:

………………………….

…………………………….

۱۰- روش شناسی تحقیق:

الف: شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):

………………………….

…………………………….

ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:

…………………………………….

…………………………………..

ج – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :

…………………………………….

…………………………………..

د – جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):

…………………………………….

…………………………………..

ر- روش نمونه گیری و حجم نمونه:

…………………………………….

…………………………………..

ز- ابزار تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

هـ – روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها:

…………………………………….

…………………………………..

منابع :

…………………………………….

…………………………………..

https://12lai.com/: https://12lai.com/

پروژه آماده مدیریت، حسابداری، پروپوزال آماده تقریبا رایگان ارشد و دکتری روانشناسی، پرسشنامه و ترجمه آماده کشاورزی، علوم سیاسی، معماری، عمران و همه رشته های دانشگاهی، پروپوزال پر شده مدیریت آموزشی، تکنولوژی آموزشی، تربیت بدنی، ترجمه مقالات آماده، پروپوزال با مقاله بیس آماده

 

  1. ۱٫ Anderson
  2. ۲٫ Chistiansen
  3. ۱٫ Day
  4. ۲. Rasmusson
2022-04-02
كد : 6511
وضعيت :‌موجود
دسته بندی :


تمامی حقوق برای سایت دانلود مقاله پایان نامه محفوظ می باشد .

© تمامی حقوق برای سایت آسان تز ( مقاله بیس پایان نامه - مقاله با ترجمه - پرسشنامه - پروپوزال آماده ) محفوظ می باشد .