مقاله پایان نامه مورد نظر خود را در میان هزاران موضوع بیابید و دانلود کنید !

: استفاده از مدل‌سازی هوشمند در فرآیند طراحی و عیب یابی عملیات حفاری

  • پس از پرداخت لينک دانلود نمايش داده مي شود و به ايميل شما ارسال مي گردد.
  • ايميل را بدون www وارد کنيد و در صورت نداشتن ايميل اين قسمت را خالي بگذاريد.
  • در صورت هر گونه مشگل در پروسه خريد ميتوانيد با پشتيباني تماس بگيريد.
  • براي پرداخت آنلاين بايد رمز دوم خود را از عابربانك دريافت كنيد.
  • قيمت :
    190,000 ریال
  • فرمت :
    PDF / WORD
خريد آنلاين

دانلود پروپوزال آماده: : استفاده از مدل‌سازی هوشمند در فرآیند طراحی و عیب یابی عملیات حفاری

  دانلود نمونه فرم دانشگاهی پروپوزال پر شده در رشته های مختلف، تکمیل شده و آماده برای درس روش تحقیق و پایان نامه اصلی به صورت نیمه رایگان و با کیفیت بالا

مهندسی نفت گرایش حفاری و بهره‌برداری

قسمت هایی از پروپوزال:

۱- بیان مسأله:

دانش معقول از خواص فیزیکی و مکانیکی سنگ و انتخاب مناسب پارامترهای عملیات حفاری[۱] کمک زیادی در کاهش هزینه‌های حفاری و تولید از مخزن نفت[۲] می‌کند. بنا به تعریف، مقاومت فشاری تک محوره[۳]، مقدار تنش فشاری تک محوره است، هنگامی که المان مورد نظر کاملاً گسیخته می‌شود. UCS در واقع سطح استرسی که باعث شکست سنگ می‌شود است، زمانی که آن را تحت تنش تک محوره قرار می‌دهیم. مقاومت فشاری تک محوره سنگ سازند، پارامتر مکانیکی مهم سنگ می‌باشد که نقش حیاتی در حفاری چاه‌های نفت و گاز دارد. عملیات حفاری تعامل بین سنگ و مته حفاری[۴] می‌باشد زمانی که استرس حاصل بزرگ‌تر از مقاومت سنگ شود، سنگ دچار شکست می‌شود.

از آنجایی که مقدار مقاومت فشاری تک محوره توسط پارامترهای بسیاری از قبیل چگالی و تخلخل[۵] تحت تأثیر است، به کمک آن می‌توان خواص مکانیکی سنگ را نشان داد. از این رو می‌توان آن را در محاسبات انتخاب مته، تخمین زمان بهینه برای بیرون کشیدن مته، تجزیه و تحلیل پایداری چاه (انتخاب محدوده مناسب برای وزن گل)، تولید شن و ماسه و تعیین میدان تنش درجا مؤثر، طراحی روش‌های ازدیاد برداشت و مطالعات نشست مخزن در نظر گرفت. که انتخاب درست این موارد باعث بهبود و بهینه‌سازی عملیات حفاری و تولید می‌گردد [۱].

در عمليات حفاري، نرخ نفوذ[۶]، یکی از عوامل اصلى بهينه‌سازی است. نرخ نفوذ مته از رابطه‌اي بر اساس متراژ حفاري بر حسب زمان حاصل مي‌گردد؛ و به عواملی از قبیل نوع مته، خصوصیات سازند[۷]، وزن روی مته[۸]، سرعت چرخش رشته حفاری[۹]، خصوصیات گل و غیره بستگی دارد. پایین بودن نرخ نفوذ حفاری باعث از دست دادن زمان دکل و افزایش هزینه‌های حفاری می‌شود. در بعضی موارد افزایش غیر اصولی نرخ نفوذ می‌تواند باعث شکسته شدن سنگ مخزن و در نهایت هرزروی گل حفاری و همچنین گیر رشته حفاری و در نهایت از دست دادن چاه گردد. پس می‌توان گفت بهینه‌سازی نرخ نفوذ کمک زیادی در پیشبرد و کاهش زمان عملیات حفاری می‌کند. پیش‌بینی سرعت حفاری از آن جهت که موجب انتخاب بهینه پارامترها و کاهش هزینه‌های حفاری می‌گردد، همیشه اهمیت قابل توجهی برای مهندسین حفاری داشته است.

از میان پارامترهای موثر بر نرخ نفوذ، مته حفاری نقش تأثیرگذارتری نسبت به سایر پارامترها دارد. به گونه‌ای که بهینه‌سازی عملیات حفاری بدون در نظر گرفتن نقش مته تقریباً غیر ممکن است. مته‌ی حفاری به پایین‌ترین بخش رشته حفاری گفته می‌شود که عامل انتقال انرژی دریافتی از لوله‌های حفاری به سنگ می‌باشد و از این طریق موجب نفوذ در سازند می‌گردد. اگر مته درست انتخاب و مورد استفاده قرار بگيرد، مطمئناً در بهبود نرخ نفوذ و كاهش هزينه چاه مؤثر خواهد بود. با وجود این که قیمت مته، تنها ۲ تا ۳ درصد هزینه تکمیل یک چاه را در بر می‌گیرد، اما بر ۷۵ درصد هزینه‌های کلی حفاری، که شامل ۴۵ درصد هزینه تکمیل یک چاه است، تأثیرگذار می‌باشد [۲].

نوع مته‌ای که برای عملیات حفاری انتخاب می‌شود در درجه اول به نوع سنگی بستگی دارد که باید حفاری گردد. علاوه بر شاخص ذکر شده عامل اقتصادی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی شیل‌های نرم، سنگ‌های جوان رسوبی توسط سیستم‌های حفاری که مجهز به مته‌های تیغه‌ای باشند بازدهی مناسب‌تری دارند و هر چه تیغه‌های مته بلندتر باشد برای سازندهای نرم‌تر مناسب هستند. مته‌هایی که دندان‌گونه دارند مناسب‌ترین مته برای شیل‌های سخت، ماسه سنگ و آهک هستند و به دلیل سختی الماس نسبت به کانی‌ها و سنگ‌های معمولی از نظر اقتصادی از آن برای شرایط بسیار سخت استفاده می‌شود.

در حفاري چاه‌هاي نفت و گاز، به هدر رفتن سيال حفاري در سازندهای تراوا هرزروي گفته می‌شود. هرزروي سيال[۱۰] حفاري يكي از مشهودترين مشكلات حفاري مي‌باشد كه هزینه‌ی زيادي را به شركت‌هاي نفتي تحميل مي‌كند. اين پديده از زمان شروع حفاري شروع شده و تا هنگام جداره‌گذاری ادامه مي‌يابد. ممكن است هرزروي از مقادير كم تا بسيار شديد اتفاق بيفتد. هرزروي محدود به نواحي حفاري خاص نمي‌باشد بلكه در هر عمقي كه فشار ستون گل حفاري از فشار شكست سازند بيشتر باشد، لايه شكسته و هرزروي رخ می‌دهد همچنين سيال حفاري در سازندهای با نفوذپذيري بالا و يا شكستگي‌هاي طبيعي كه از قبل در سازند وجود داشته، هدر می‌رود. بر اساس استانداردهاي گل حفاري، سازند بايد حداقل داراي نفوذپذيري ۱۰ تا ۲۵ ميلي‌دارسي باشد تا هرزروي گل ايجاد گردد [۳]. هرزروي سيال حفاري ممكن است به علل متفاوتي از جمله وجود سازندهای با تراوايي بالا، فيلتر شدن سيال حفاري، نفوذ سيال داخل ماتريكس سنگ و يا ايجاد و گسترش شكاف در داخل سنگ ايجاد شود كه مورد آخر از عمده‌ترين دلايل هرزروي كامل سيال حفاري به شمار مي‌رود و بيش از ۹۰ درصد هزينه‌هاي صرف شده براي درمان هرزروي به اين مورد اختصاص دارد [۴]. شرکت‌های نفتي سالانه ميليون‌ها دلار صرف برطرف كردن مشكل هرزروي و مشكلات ناشی از آن، از جمله از دست رفتن زمان دكل، گير لوله‌ها، فوران چاه، از دست رفتن حجم زيادي از سيال حفاري و آسيب به سازند می‌شود [۵].

پارامترهاي زيادي شدت هرزروي سيال حفاري را تحت تأثير قرار می‌دهند از جمله: فشار گل، فشار شكست

 

……………………………

 

۲- اهمیت و ضرورت تحقیق:

 

 

……………………………

 

۳- پیشینه تحقیق:

 

 

……………………………

 

۴- اهداف تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۵- فرضيه ‏هاي تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۶- مدل تحقیق

…………………………

……………………………..

۷- سوالات تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

۸- تعريف واژه‏ها و اصطلاحات فني و تخصصی (به صورت مفهومی و عملیاتی):

…………………………………….

…………………………………..

۹- بیان جنبه نوآوری تحقیق:

………………………….

…………………………….

۱۰- روش شناسی تحقیق:

الف: شرح كامل روش تحقیق بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراء (شامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك):

………………………….

…………………………….

ب- متغيرهاي مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و شرح چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها:

…………………………………….

…………………………………..

ج – شرح کامل روش (ميداني، كتابخانه‏اي) و ابزار (مشاهده و آزمون، پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداري و غيره) گردآوري داده‏ها :

…………………………………….

…………………………………..

د – جامعه آماري، روش نمونه‏گيري و حجم نمونه (در صورت وجود و امکان):

…………………………………….

…………………………………..

ر- روش نمونه گیری و حجم نمونه:

…………………………………….

…………………………………..

ز- ابزار تحقیق:

…………………………………….

…………………………………..

هـ – روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده‏ها:

…………………………………….

…………………………………..

منابع :

…………………………………….

…………………………………..

https://12lai.com/: https://12lai.com/

دانلود نمونه پروپوزال تکمیل شده، پروژه پر شده، طرح پیشنهادیه آماده

 

[۱] Drilling Operation

[۲] Oil Reservoir

[۳] Unconfined Compressive Strength (UCS)

[۴] Drilling Bit

[۵] Prosity

[۶] Rate of penetration (ROP)

[۷] Formation Properties

[۸] Weight On Bit (WOB)

[۹] Rotation Per Minute (RPM)

[۱۰] Lost Circulation

2017-04-26
كد : 9676
وضعيت :‌موجود
دسته بندی :


تمامی حقوق برای سایت دانلود مقاله پایان نامه محفوظ می باشد .

© تمامی حقوق برای سایت آسان تز ( مقاله بیس پایان نامه - مقاله با ترجمه - پرسشنامه - پروپوزال آماده ) محفوظ می باشد .